Vesiturvallisuus ja uintireitti 

Luonnonvesissä uimiseen liittyy omat haasteensa. On aina parempi uida porukassa kuin yksin. Ruokailun jälkeen tulisi odottaa 1-2 tuntia ennen uintia. Venyttelemällä ja juomalla ennen uintia voit välttää kramppeja. Kerro uinnistasi muille rannalla oleville ja käytä avovesiuintiin soveltuvia uimalaseja ja tarvittaessa märkäpukua. Arvioi voimasi oikein ja suunnittele itsellesi sopiva uintimatka. Aluksi kannattaa totutella hetki vedessäoloon ja aloittaa uinti aina rauhallisesti. Jos tunnet olosi huonoksi lopeta uinti. 

Tutustu ja kertaa aina ennen uintia huolella kaikki avovesiuintiin liittyvät turvallisuusasiat, olitpa aloittelija tai jo kokenut avovesiuimari. Yllättävissä tilanteissa tulee pysyä rauhallisena ja muistaa, että keuhkojen sisältämä ilma pitää uimarin pinnalla. Uimarinpoiju on mainio apuväline; siihen voit ottaa mukaan pikkuesineet (avaimet, puhelin yms.). Kirkkaanvärinen uimarinpoiju ja uimalakki näkyvät hyvin rannalle kertoen uimarin sijainnin. Hätätilanteessa uimarinpoijusta voi myös olla apua, vaikkei sitä olla luokiteltu viralliseksi vesiturvallisuus-välineeksi.  

Kaitalampi 1200m pitkä ja keskimäärin 100m leveä, joten uidessa ranta on aina lähellä. Turvallisuutta lisää myös ryhmässä uiminen, jolloin apu on tarvittaessa lähellä. Kaitalammella ei ole uimavalvontaa ja jokainen ui omalla vastuulla. Ryhmämme tai uintipaikan ylläpitäjä, Helsingin Kaupungin Liikuntavirasto ei vastaa mahdollisista tapaturmista tai vahingoista. Avovesiuimareille suositellaankin omaa lajiin soveltuvaa vakuutusta.

Uintireitti

Kaitalampi on kapea ja pitkä, joten ranta on uidessa aina lähellä, mikä on merkittävä turvallisuustekijä. Edestakainen uintimatka on 2000m. Muista oikeanpuoleinen liikenne!