Vesiturvallisuus ja uintireitti 

Luonnonvesissä uimiseen liittyy omat haasteensa. On aina parempi uida porukassa kuin yksin. Ruokailun jälkeen tulisi odottaa 1-2 tuntia ennen uintia. Venyttelemällä ja juomalla ennen uintia voit välttää kramppeja. Kerro uinnistasi muille rannalla oleville ja käytä avovesiuintiin soveltuvia uimalaseja ja tarvittaessa märkäpukua. Arvioi voimasi oikein ja suunnittele itsellesi sopiva uintimatka. Aluksi kannattaa totutella hetki vedessäoloon ja aloittaa uinti aina rauhallisesti. Jos tunnet olosi huonoksi lopeta uinti. 

Uimarinpoiju on mainio apuväline; siihen voit ottaa mukaan pikkuesineet (avaimet, puhelin yms.). Kirkkaanvärinen uimarinpoiju ja uimalakki näkyvät hyvin rannalle kertoen uimarin sijainnin. Hätätilanteessa uimarinpoijusta voi myös olla apua, vaikkei sitä olla luokiteltu viralliseksi vesiturvallisuus-välineeksi. Tutustu ja kertaa aina huolella kaikki avovesiuintiin liittyvät turvallisuusasiat äläkä koskaan aliarvioi niitä vaikka olisit jo kokenutkin avovesiuimari. Yllättävissä tilanteissa tulee pysyä rauhallisena ja muistaa, että keuhkojen sisältämä ilma pitää uimarin pinnalla. 

Ryhmässä uiminen on turvallista ja apu on tarvittaessa lähellä. Kaitalammella ei ole uimavalvontaa ja jokainen ui omalla vastuulla. Ryhmämme tai uintipaikan ylläpitäjä, Helsingin Kaupungin Liikuntavirasto ei vastaa mahdollisista tapaturmista tai vahingoista. Avovesiuimareille suositellaankin omaa lajiin soveltuvaa vakuutusta.

Uintireitti

Kaitalampi on keskimäärin 100 leveä ja 1200m pitkä. Ranta on siis uidessa aina lähellä, mikä on merkittävä turvallisuustekijä. Edestakainen uintimatka on 2000m. Muista oikeanpuoleinen liikenne!